Când cineva se află în căutarea unui loc de muncă primul lucru la care se gândește este angajarea unor proceduri formale pe care oamenii le consideră uzuale în această situație. Faptul de a pregăti o mapă de prezentare profesională (mai mult sau mai puțin elaborată, în funcție de natura pregătirii și a expectațiilor individului) este doar partea vizibilă a unui proces mult mai amplu.
Activitatea de promovare personală este un segment al vieții sociale moderne. „Promovarea personală implică atât o componentă instrumentală (tehnicile și instrumentele utilizate pentru atingerea obiectivelor de carieră: CV-ul, scrisoarea de intenție, cartea de vizită și portofoliul personal) cât și o componentă atitudinală (componentele și aptitudinile pe care le manifestă o persoană în cadrul relațiilor interpersonale, în vederea promovării personale: comunicarea asertivă, dezvoltarea rețelei sociale, pregătirea pentru interviul de angajare)” (Miclea şi Lemeni, Gabriela 2008: 183).
În realitate un candidat la angajare nu pornește în căutarea unui loc de muncă prin simpla redactare a unui CV și a scrisorilor de intenție. Dincolo de demersul formal de depunere a unei mape cu documente orice aspirant la o poziție profesională se întâlnește, înainte de a răspunde la întrebările angajatorilor, cu sine însuși. „CV-ul necesită din partea autorului capacitate de auto-reflecție și abilități pentru: cunoașterea de sine; punerea în valoare a rezultatelor personale obținute; identificarea și evaluarea nivelului competențelor existente; evidențierea aspectelor pozitive și evitarea accentuării dificultăților; definirea unor obiective clare pentru dezvoltarea carierei proprii (pe cât este posibil, în concordanță și cu interesele potențialului angajator)” (Muscă, Angela, în Jigău, M. & colab. 2007: 153.).
Toate aceste lucruri ne îndreptățesc să spunem că un om aflat în căutarea unui loc de muncă este, într-un anume sens, un om care se descoperă pe sine. „Cu cât știți mai bine lucrurile care vă plac și cele care vă displac, care sunt punctele forte și cele slabe – esența a ceea ce sunteți - , cu atât mai bine se va derula procesul de găsire a unui loc de muncă” (Jansen, Julie 2007: 267).