CV-ul este în sine un instrument de persuasiune și poate contribui decisiv la creșterea semnificativă a șanselor de a avea un loc de muncă potrivit calificării personale. În epoca noastră CV-ul a devenit un mijloc de marketing personal foarte complex și, în anumite situații, chiar sofisticat. „Elaborarea unui CV se face întotdeauna în funcție de scopul de carieră sau de postul vizat și urmărește să scoată în evidență abilități, cunoștințe și experiențe care sunt importante pentru acesta. Un CV poate fi potrivit pentru un anumit scop, dar nu și pentru altul” (Miclea şi Lemeni, Gabriela 2008: 184). El urmărește să se ridice la nivelul unor standarde care nu sunt impuse prin reguli larg cunoscute, ci de concurența care se manifestă pe piața muncii și a forței de muncă.
 
Câteva principii majore după care se conduce orice candidat pentru un job atunci când decide asupra structurii,formei și conținutului unui CV:

  • Evitați trimiterea unor CV-uri standard atunci când priviți cu seriozitate candidatura dvs. pentru un anumit job
  • Interesează-te despre angajator – structura, produsele, realizările și abordările
  • Solicită sprijinul specialiștilor responsabili din Centrele de consiliere în carieră care funcționează în Universitate

 
Un lucru este limpede: angajatorii nu vor să vadă și nu vor fi impresionați de CV-uri comune. Așadar, nu utiliza modele standard de CV-uri. CV-ul tău trebuie să fie personalizat cu discernământ, original, în măsura posibilităților capabil să facă diferența între tine și alți candidați.

Potrivit literaturii de specialitate putem vorbi despre trei scopuri majore ale acestui document:
1. Redactarea unui CV bun vă pune în situația să vă gândiți la cine sunteți și la impactul pe care l-ați avut în trecut. După ce ați făcut acest lucru, vă va fi mult mai ușor să vă descurcați în discuțiile față în față cu intervievatorul.
2. Vă puteți descrie în mod creativ experiențele și realizările, astfel încât acestea să răspundă așteptărilor intervievatorului.
3. Șansa de a vă exprima în scris trăsăturile unice de personalitate și de a vă prezenta abilitățile vă poate distinge de alți candidați” (Jansen, Julie 2007: 274).
În redactarea unui CV trebuie să ținem cont de aptitudinile noastre și mai ales de postul dorit. Un CV bun nu subliniază doar principalele aptitudini și calități, dar accentuează în egală măsură atuuri care ne pot recomanda pentru postul dorit. În situația în care educația prezintă mai multă importanță pentru angajator atunci aceasta va fi consemnată înaintea experienței profesionale și invers.

Tipologia CV-urilor

Tipologia este diversă și trimite la stilul de redactare, dar recurge și la alte criterii. Sunt cunoscute mai multe categorii de CV dintre care cele mai utilizate sunt: cronologic, funcțional, orientat sau cel biografic.

CV-ul funcțional pune accentul pe realizările individului fără a ține cont de cronologia lor. Acest tip de CV este indicat pentru cei care doresc o schimbare a carierei, sau a profilului de activitate.

CV–ul biografic insistă asupra trăsăturilor de caracter, subliniind motivația și aptitudinile candidatului lăsând în plan secund performanțele profesionale.

CV-ul combinat. Acestea presupun enumerarea principalelor responsabilități folosind o cronologie inversă, iar în cadrul acestora, a principalelor competențe și abilități solicitate de realizarea sarcinilor de lucru.

CV-ul cronologic prezintă în manieră secvențială activitățile cele mai recente și continuă cu cele mai îndepărtate în timp. În cadrul acestui tip de CV nu este necesară menționarea tuturor activităților, mai ales a celor nerelevante pentru postul vizat, dar trebuie redactat cu multă atenție, astfel încât CV-ul să nu conțină elemente de discontinuitate.

Cel mai utilizat format de CV este Europass.

CV-ul european lansat în anul 2002. Vezi exemple și instrucțiuni de completare accesând link-ul de mai jos:
http://europass.cedefop.europa.eu/en/documents/curriculum-vitae/examples